Parijs

donderdag 26 mei

Onze Heer Hemelvaart , een verlengd weekend .

Wij hebben met Inge en Benny afgesproken op de  Camping Paris Est .

Na ons middag eten Hebben Annick en Inge metrokaarten gaan kopen , voor 3 dagen .

Marche des enfants Rouge

Na ons middag eten zijn we vertrokken . Ieder half uur rijdt een bus naar het Station . Onze eerste halte is Marche des enfants Rouge . Is de oudste overdekte markt van Parijs . De markt zit al sinds 1602 op deze plek en je kan voornamelijk groenten ,fruit en brood kopen . Ook vind je er bloemenstalletjes en er zijn wat geimproviceerde terrassen waar je wat warm kan eten .

Mont Martre

We zijn met de metro naar "Anvers" gereden . De plaats waar je het kortst naar de Mont Martre kan wandelen .

Een wijk en een heuvel in Parijs die veel toeristen trekt en waar oudsher veel kunstenaren wonen . De bekendste attracties zijn de Basilique du Sacré-Coeur en de place du Tertre . De heuvel is 130 m hoog en heeft een mooi uitzicht over Parijs . Kent vaak steile trappen en slingerende straten

De Sacré-Coeur kan je gratis bezoeken

La Grande Arche

La Grand Arche is een iconische gebouw in de zakenwijk La Délense . De ruimte onder de arcade is groot dat de Notre Dame er gemakkelijk onder zou passen . Het gebouw is 110 m hoog . La Grande Arche ligt midden in de zakencentrum van Parijs . Waar ongeveer 200000 mensen werken .

Avond

Onderweg zijn we nog in de "Café Di Roma " nog een pizza gaan eten . Al bij al hadden we toch nog 6 km gewandeld .

Les Halles

Dag 2

Onze eerste station dat we vandaag bezochte is Les Halles . Les Halles is het grootste ondergrondse station ter wereld . Het station ligt in het hartje van Parijs en verbindt verschillende spoorlijnen . Boven het station bevindt zich het winkelcentrum Forum des Halles

Forum des Halles
lego blokjes
799 euro voor deze lego
Hotel de Ville
Notre Damme

Louvre

Van Les Halles zijn we voorbij het stadhuis gewandeld . Hier merkten we dat Liverpool supporters op het plein feesten en daarom is het stadhuis vandaag gesloten voor publiek . Morgen is het voetbal op saint-Denis , Stade de france tussen Liverpool en Real Madrid .

Doorgewandeld naar de Notre Dame , deze staat nog na een zware brand nog in de stellingen . Aangekomen bij het Louvre .

Het Louvre was eeuwenlang het paleis van de Franse koningen , Vanaf Karel V tot en met zonnekoning Lodewijk de XIV . In 1793 gaat het onder andere voor het eerst dienst doen als museum . Het is daarmee de oudste musea ter wereld .

heb je 3 uur geduld om aan te schuiven

Opera Garnier

In Jardin des Tuileries hebben we nog een klein eet pauze gemaakt . We zijn via de kortse over Place Vendomme  naar het Opera Garnier geslenterd .

Opera Garnier is de thuisbasis van het oudste opera- en balletgezelschap van Frankrijk . De uiteindelijke kosten van de bouw bedroeg 35 miljioen F Francs . Dit is het grootste operagebouw in Europa met een oppervlakte van ruim 11.000 m² . Het gebouw is 125 m breed , 173 m lang en 73,6 m hoog . De operazaal biedt plaats aan 2131 toeschouwers en de scène zo'n 1200m² kan 450 artiesten bevatten . De kroonluster die in de centale zaal hangt weegt 6 ton en is door Garnier zelf ontworpen .

Opera Garnier kan je bezoeken vanaf 12 euro en het is echt de moeite waard .

Place De La Madelaine

Is een van de beroemste kerken van Parijs . Het is vooral de rijkere bevolking die hier naar de hoogmis gaat . Het plein is ook het centrum van de rijkere buurten . La Madelaine heeft een galerij met 53 zuilen van 20 m hoog . Elk Koepel heeft een glazen oculus waardoor het licht binnenkomt in de kerk . Boven de deur bevindt zich de beroemde pijporgel waarop bekende  componisten hebben gespeeld

avond

Vandaag hadden wij buiten de metro toch nog een wandeling van 14.5 km gedaan . Onze avond hebben we afgesloten in "Bistro des Shamps "

Petit Palais

dag 3

We beginnen vandaag bij le Petit Palais . Deze staat rect tegen over Le "Grand Palais " maar zijn renovatie werken bezig .

Omdat het Petit Palais een uitgebreide kunstcollectie heeft wordt het ook eens het mini louvre genoemd . Dit museum is gratis en het toont het leven in Parijs . Het heeft uitgebreide plafond schilderingen en vloeren van marmer en mozaik

Grand Palais
Petit palais
Petit Palais

Hotel des invalides

Les invalides diende als onderkoming voor oud-soldaten die hulpbehoevend waren geraakt door hun dienst in het Franse leger. Het werd opgericht door Lodewijk XIV en aan het einde van de 17 de eeuw bood het compex onderdak aan z'on 4000 militairen . Zij woonde hier niet alleen maar werkte ook . Het werk bestond o.a. uit schoenen of tapijten . Achter het kapel vind je het graf van Napoleon

doorwandelen

Na een toast te eten zijn we langs de Eiffeltoren gewandeld . Het park was ingenomen door de Liverpool suporters en het gras lag vol flessen bier .

Over de Seine en dan naar de plaats waar Lady Diana is verongelukt aan Pont de l'alma . Daar staat nu een standbeeld , "Vrijheidsvlam " .

Van hier hebben we de metro tot de arc De Triomphe gereden .

Eiffeltoren
Arc de Triomphe
Vrijheidsvlam
hier woont de President
Veel geld
Vrolijke

Gedaan

Het einde van de dag zijn we gaan eten in een Libanese restaurant .

Dag 4 de city trip zit erop zijn we naar huis gereden .

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Berdorf

19 - 20 maart

We zijn dit weekend naar een Camperplaats Marbusch in Berdorf gereden . De camperplaats is een soort quickstop . Gelegen tussende camping Marusch en een Bistro Marbusch . We zijn hier om te wandelen . De eerste wandeling hebben we de B5 wandeling gemaakt . Die ging door smalle kloven en ruwe rotsen . Goed voor 5.5km

De laatste wandeling is een deel van de E3 . De volledige wandeling is bijna 13 km en tussen Berdorf en Echternach . In valleien en kloven en door grotten . De Hohllay cave , en een Amphittheater . Bijde wandelingen zijn redelijk zwaar en ruw .

Dorst en het eten was ook lekker
Amphitheater
Huel Lee

Lommel Sahara

12-13 februari , het eerste weekend dat we met de mh wegrijden . Naar deze  plaats . In de avond zijn nog een 5 tal mh komen bijstaan . Een rustig gedoogd plaats aan het Bochelt kanaal . We hebben zaterdag de rode wandeling gemaakt , ene van 10km en zondag een kleine van 5 km .

Annick heeft van de gelegenheid een 26 tal caches gevonden

Hier vind je enkele wandelroutes in de Lommels Sahara

De hoofdcache is een container